digipenna

töprengések

szólíthatlak bal-nak, mert azt nem felejtem el, törökül mézet jelent

2017. október 15. 20:54 - digipenna

Nem olyan egyszerű ez. A nyugati világ a hódításai miatt másként látja ezt a dolgot. Óriási gyakorlatuk van abban, hogyan használjanak ki minden alkalmat a maguk javára. Van ebben a dologban egy nagyon érdekes szempont, ami valahogy mindig kimarad. A népmozgást kiváltó okok nem a Keleti pályaudvarról gyalog elindult eseménnyel kezdődtek. Évtizedek óta tart az a folyamat, ami a hazájukból elvándorlásra kényszeríti az embereket. Hogy miért éppen 2015-ben indultak meg és miért felénk, arra ma még nincs válasz.

A személyes sorsok bemutatása persze szomorú és ki nem segítene egy gyereken. A nagyon eltérő kulturális, szocializációs, hagyománytisztelő háttér érdekes esetekkel gazdagított jó egy év alatt. Egy cégnél dolgozom, amelyik valami miatt a Praktikanten-ek (szakmai gyakorlatot végzők) kedvence. A pár naptól a több hónapig tart a jelenlétük (gyakorlati idejük) a cégnél. Már sajnálom, hogy nem jegyeztem föl, ki honnan jött. Nagyon vegyes a kép. Mivel én vagyok a legöregebb a cégnél (a napokban múltam 65), gondolom a tapasztalat miatt, vagy hogy kíméljenek szinte mindegyikkel van/volt kapcsolatom. Ha az ember (nagyon) öreg nem könnyű a fiatalokkal megtalálni a közös hangot. Ezt úgy próbálom áthidalni, hogy mindenkit megkérek arra, hogy tegeződjünk, és azonnal megmondom, hogy én is jövevény vagyok, csökkentve ezáltal bizalmatlanságukat.

Mondanám a két végletet, amivel találkoztam. - -Ich darf nicht. Sie sind älter, als mein Großvater.- - (Nem tehetem, mert idősebb, mint a nagyapám) A másik: - -Du hast mir nichts zu sagen. - - (Te nem parancsolsz nekem) Az utóbbi akkor kemény, ha az illető nem egyedül van ugyanabból a kultúrkörből és ezt akár arra is fölhasználja, hogy a többiek fölé kerüljön. Na, nem egyszerű. A megoldás ilyen esetekben az, hogy úgyis csak korlátozott ideig tart a kényszerű együttlét.

A két legemlékezetesebb.

- - - Az egyik egy kínai gyerek, aki nyári gyakorlaton volt. Az apja cége (azaz, ahol az apja mint alkalmazott dolgozik) fizeti a tanulmányait, de meg kellett az apjának ígérni (szóban, nem papíron szerződés formájában), hogy ha befejezi, hazamegy és beáll dolgozni. Ja, és azt mondta, ha nem lennél ilyen magas, (168cm) lehetnél kínai, mert olyan rövid a neved, mint a kínaiaké. 

- - - A másik egy török lány, aki a kézfogásos bemutatkozás után (Pál vagyok)  azt mondta, szólíthatlak bal-nak, mert azt nem felejtem el, törökül mézet jelent.  :)

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://digipenna.blog.hu/api/trackback/id/tr6012989314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása